februari 18

Wat is een Buyer Persona?

More...

Vandaag gaan we bekijken we wat een buyer persona is.

Omdat dit het fundament is voor een succesvolle inbound marketing strategie besteed ik er de komende drie afleveringen aan.

Dus... ben je er klaar voor?

Ben je het zat om met hagel te schieten, op hoop van zegen dat je uiteindelijk misschien wat raakt?

Het is de heilige graal van het zaken doen: mensen overtuigen om van je te kopen.

We willen de aandacht trekken. We willen de dialoog starten!

Ik hoop dat je alle drie de afleveringen gaat kijken. Stel tussendoor gerust je vragen in de comments.

Ik ben hier om te helpen!

Deze aflevering over buyer persona’s is de eerste in een serie van 3.

Wat is een een buyer persona?

Een buyer persona is een definitie van jouw ideale klant op een manier waarmee het lijkt alsof je het over een specifiek persoon hebt. De omschrijving is gebaseerd op data, interviews en een aantal veronderstellingen.

Een buyer persona helpt organisaties, met focus, samen te werken aan het helpen van een zeer specifieke doelgroep.

Door dit onderling af te stemmen zul je gaan merken dat er ook veel minder onbegrip en ruis ontstaat tussen jouw marketing en sales mensen.

Door de buyer persona als spiekbriefje te hanteren in alle communicatie onstaat er een eenduidig klantgericht geluid vanuit alle afdelingen van je bedrijf.

Je kunt maatwerk berichten sturen en marketing beter afstemmen om verbinding te krijgen met prospects.

Waarin verschilt een buyer persona van je doelmarkt en functieomschrijvingen?

Jouw doelmarkt... Dus het type bedrijf, branche of industrie waar je je op richt is niet je persona. Je kijkt welke mensen er bij deze bedrijven werken waar je je op wilt richten.

Eigenschappen en omstandigheden van deze mensen breng je in kaart. Deze bevindingen worden uiteindelijk allemaal samengesteld in je buyer persona.

Functieomschrijvingen zijn ook geen buyer persona’s. Het gaat er juist vooral om wat iemand motiveert om dingen te doen.

We werken aan een samenstelling van meer emotionele en sociale elementen ten opzichte van functionele omschrijvingen.

Het gaat er dus om dat je weet tegen wie je het hebt in communicatie.

Zo los je specifieke problemen waar mensen mee worstelen op.

En zo heeft de buyer persona voordelen voor je bedrijf en voor prospects.

Mensen voelen zich sneller persoonlijk aangesproken als je kunt laten zien dat je ze begrijpt.

Ze zullen dan eerder overgaan tot conversatie dan wanneer ze een algemene marketingboodschap voorgeschoteld krijgen.

Je weet wat je ideale klant wil en nodig heeft. Je gebruikt deze informatie als basis voor alles wat aan klanten en prospects gericht wordt.

Je doorgrondt de mindset van je potentiële klanten op deze manier. Zo kun je... nouja ongeveer dan... met ze praten alsof het vrienden van je zijn.

Informatie over gedachten, meningen en ambities helpen met het persoonlijk maken van berichtgeving tijdens het aankoopbeslissingsproces.

Conclusie

Persona’s staan aan de basis van een succesvolle inbound marketing strategie.

Je weet aan wie je vermarkt en je weet aan wie je verkoopt.

Een buyer persona is geen functieomschrijving, maar omschrijft de omstandigheden en uitdagingen van de personen die jij wilt helpen.

Nu vergroot je je kans dat iemand zich aangesproken voelt en daarmee op een zinvolle manier de conversatie met je start.

Bedankt voor het kijken!

Volgende week is er weer een nieuwe aflevering van Groeien op Maandag.

Deel 2: Buyer persona: zo doe je onderzoek naar jouw ideale klant!


Tags


You may also like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!