De online vooruitgang is natuurlijk niet te stoppen, daar was je al achter als het goed is. Daar waar je nu nog je best aan het doen bent om je website en kennis op te poetsen voor een goede mobiele gebruikerservaring, komt er al weer wat nieuws om de hoek kijken: Voice Search. Mobiele bereikbaarheid vergt nu serieus focus van jou als klein bedrijf zoals je kunt lezen in het artikel over mobiel vriendelijk online.
Het spraakgestuurd zoeken (Voice Search) vraagt nu ook om jouw aandacht.
Wat is Voice Search?
Voice Search is het geven van spraakopdrachten aan een bepaald apparaat, die vervolgens een actie uitvoert. Zoals je gewend bent met het toetsenbord, alleen dan nu met je stem. Je hebt je handen dus vrij en je hoeft niet aan een bureau te zitten om opdrachten in te geven.
Het inspreken van opdrachten is al een tijdje mogelijk. Zoals met Siri. Apple heeft Siri in 2011 in IOS opgenomen, maar de techniek was nog niet optimaal te gebruiken. Er komen nu steeds meer diensten en mogelijkheden beschikbaar via Voice Search omdat bedrijven inzien dat dit de toekomst wordt.
Spraakgestuurde zoekopdrachten in opmars
- Siri van Apple wordt steeds uitgebreider.
- De makers van Siri werken aan opvolger Viv (nu Samsung). Viv is een intelligentere interface waarbij je bijvoorbeeld met Voice Search vragen kunt stellen als: Wordt het overmorgen na 17:00 uur warmer dan 20 graden op Schiermonnikoog?
- Met “Ok Google” kun je via Android smartphones en via Google’s Chrome browser spraakcommando’s geven.
- Amazon heeft Alexa Voice Service (AVS). Alexa is onderdeel van slimme apparaten, zoals de Amazon Echo, die je thuis of op kantoor ergens neerzet.
- Soundhound is een op spraak gebaseerde app voor IOS en Android
- TV fabrikanten zijn flink aan het investeren in techniek voor spraakgestuurde opdrachten
- Heb je wel eens van Tesla gehoord? Auto’s van Tesla zitten vol met voice control intelligentie. “Drive to” the nearest pet shop. Zo’n Tesla kun je trouwens net als Knight Rider via je smartwatch voor laten rijden. “Kit kom mij halen”.
Dit is toch allemaal ver van je bed show en hocus pocus voor mijn kleine bedrijf? Neen:
Geschikte apparaten zijn er al genoeg
Nummer 1 bestseller op Amazon.com: Amazon Echo met Alexa Voice Service
Als je de tv serie Mr. Robot volgt heb je al even kennis kunnen maken met Alexa. Het apparaat doet puur via spraak te veel om op te noemen en koppelt alle systemen zoals: domotica (huisautomatisering), multimedia, internet en communicatie.
Smartphones zijn ook logische apparaten die gebruikt worden om spraakgestuurde zoekopdrachten uit te voeren.
De mogelijkheid om lokaal te zoeken via Voice Search maakt de techniek voor kleine bedrijven eentje om in de gaten te houden. Zodra de technologie ook in Nederland echt doorbreekt wil je voorlopen op je concurrenten. Bedenk maar eens wat er gebeurt als straks 25% of meer van alle zoekopdrachten via Voice Search worden uitgevoerd:
Wat is dichtbij de Martinitoren de beste kledingwinkel voor kinderen?
Bel een restaurant met franse keuken binnen twee kilometer om een tafel te reserveren.
Hoe snel is de goedkoopste taxiservice om mij hier op te halen?
Nu begint het belang voor kleine bedrijven duidelijk te worden. Al vanaf 2013 is er een explosieve stijging te zien in het gebruik van Voice Search. Over vier jaar is iedereen spraakopdrachten aan apparaten aan het geven om bedrijven te vinden. Wordt jouw bedrijf dan ook gevonden?
Hoe beantwoord je spraakgestuurde zoekopdrachten?
Uit onderzoek van SearchEngineWatch wordt duidelijk dat zoeken via spraakopdrachten wordt uitgevoerd met langere en specifiekere vragen dan in een zoekveld met het toetsenbord.
Het draait bij spraakgestuurde zoekopdrachten meer om het beantwoorden van volledige vragen dan om het vindbaar zijn op bepaalde zoekwoorden zoals we gewend zijn met het toetsenbord. Er moet meer worden nagedacht over welke vragen gesteld kunnen worden middels Voice Search door jouw ideale klant. Vervolgens is het zaak om de inhoud van je website zo te maken dat de antwoorden op deze waarschijnlijke vragen gegeven worden.
Vragen die beginnen met “Waar” “Wat” “Welke” en “Hoe” moeten worden beantwoord op jouw website. Het lijkt mij handig dat je de vragen zelf ook vermeldt voordat je het antwoord geeft.
Je kunt misschien ook nog even poetsen aan de structuur van de website met broodkruimels (dit zijn links die aangeven waar je je begeeft op een website) en een sitemap om te beginnen. Je kunt verder eens kijken naar het opstellen van een FAQ (veel gestelde vragen) om deze uit te breiden. Vindbaarheid gaat er om dat mensen die met spraak zoeken het antwoord vlot krijgen van de virtuele robots die jouw teksten om moeten zetten naar een gesproken antwoord voor jouw ideale klant.
Spraakgestuurde zoekopdrachten vragen online dus om een vraag antwoord strategie voor bedrijven om goed vindbaar te blijven. Dit maakt deze techniek zeker wat menselijker dan het ten dode opgeschreven toetsenbord.