search engine advertising

Google Ads & Bing Ads


Het landschap van Google is in korte tijd flink veranderd. Er is een verschuiving geweest naar een meer prominente positie voor betaalde resultaten.

Google Ads resultaten nemen de eerste drie plekken in van de zoekresultatenpagina’s. Daarna volgen soms (bij lokale zoekopdrachten) de drie bedrijven op de kaart en dan pas de organische resultaten. Dus als je het heel erg goed doet met SEO kom je op plek 7 van de zoekresultaten met specifieke pagina’s van de website.

Veel bedrijven kiezen er nu dan ook voor om naast optimalisatie voor zoekmachines ook te adverteren. Met deze combinatie is het meeste resultaat te behalen op korte en lange termijn.

Adverteren met Ads kost natuurlijk geld, maar Google organisch werkt helaas niet meer zo eenvoudig zoals vroeger waarbij je binnen een paar weken de leads zag binnenstromen met alleen een SEO gerichte tactiek.

Klantgerichte Strategie


Wie het meeste geld betaalt voor een zoekwoord om een advertentie weer te geven komt bovenaan te staan toch?


Nee, zo werkt Google Ads gelukkig niet!

Google Ads werkt naast een veiling voor de hoogste bieder met een systeem voor kwaliteit van advertenties en landingspagina’s. Dit heet de kwaliteitsscore. Deze score bestaat uit een aantal factoren die allemaal meetellen voor de uiteindelijke plaatsing, positie EN zelfs de uiteindelijke kosten per klik.

De adverteerder met een hoge kwaliteitsscore staat sneller bovenaan en betaalt voor deze toppositie minder dan de adverteerder met een lage kwaliteitsscore.

Een geslaagde campagne met een goede kwaliteitsscore voldoet in de basis aan de volgende eisen:

  • De verwachte CTR (percentage kliks t.o.v. advertentie vertoningen) ook wel uit te leggen als: de verwachte waarschijnlijkheid dat er op de advertentie geklikt gaat worden.
  • De relevantie van de advertentie
  • De gebruikerservaring op de landingspagina (voor een hoge score sluit de inhoud van de pagina naadloos aan op het zoekwoord en de advertentie)

Zoekwoorden optimaliseren


Het instellen van zoekwoorden vraagt speciale aandacht. Er zijn een aantal soorten die je kunt inzetten: de zoektypen. Hiermee heb je invloed op specifiek of breder bereik. Straks een aantal voorbeelden. Dit zijn de beschikbare zoektypen die je in Google Ads kunt instellen:

  • Breed zoektype: dit is de standaard instelling voor zoekwoorden van Ads. Advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die spelfouten, vergelijkbare woorden en andere relevante varianten.
  • search-plus
    Woordgroep zoektype: door zoekwoorden met aanhalingstekens te combineren zoals: “watermeloen kopen”. Advertenties worden nu ook weergegeven als er woorden voor of na de woordcombinatie worden ingetoetst door de zoeker in Google. Bijvoorbeeld: Sappige watermeloen kopen in de zomer.
  • search-plus
    Exact zoektype: door zoekwoorden tussen haken te zetten zoals: [watermeloen]. Advertenties worden weergegeven als het exacte zoekwoord of een sterk lijkende variant wordt ingevoerd

Google Ads - Next Level


Nu we de juiste zoekwoorden en instellingen in de basis hebben voltooid wordt het tijd om de volledige potentie van Google Ads te benutten!


Iedereen kan adverteren met Ads. Maar dat betekent niet dat je er ook alles uit haalt. Google Ads kent vele geavanceerde opties, metingen en tools. En juist de toepassing van deze mogelijkheden zorgt ervoor dat een campagne in de top en vaak goedkoper draait dan die van je concurrentie.


Een aantal voorbeelden:

  • Maximaal inzetten van advertentie extensies 
  • Alleen bellen campagnes
  • Dynamische zoekadvertenties bij wisselend aanbod en seizoensgebonden producten
  • search-plus
    Shopping advertenties
  • search-plus
    Specifieke mobiele advertenties
  • search-plus
    Slimme bodaanpassingen op basis van conclusies uit rapporten en Analytics
  • search-plus
    Uitsluitingszoekwoorden bijhouden en aanvullen op basis van analyse
  • search-plus
    Geavanceerde lokatieopties voor scherpere targeting
  • search-plus
    Conversies bijhouden en verbeteren
  • search-plus
    Kosten per conversie optimaliseren (doel CPA)
  • search-plus
    ECPC verbeterde kosten per klik op basis van conversiedata
  • search-plus
    Zoekpaginalocatie en overtreffingspercentage voor het aftroeven van hardnekkige concurrentie
  • search-plus
     Target ROAS voor doelrendement op advertentieuitgaven
  • search-plus
    Google Ads machine learning optimaal gebruiken
  • search-plus
    Advertentieroulatie en frequentie caps
  • search-plus
    Remarketing (RLSA)
  • search-plus
    Geautomatiseerde regels voor slimmer doelgroep bereik
  • search-plus
     Veilinggegevens begrijpen en in concurrentievoordeel omzetten
  • search-plus
    Integratie en afstemming met organische data