Google Ads & Bing Ads
Het landschap van Google is in korte tijd flink veranderd. Er is een verschuiving geweest naar een meer prominente positie voor betaalde resultaten.
Google Ads resultaten nemen de eerste drie plekken in van de zoekresultatenpagina’s. Daarna volgen soms (bij lokale zoekopdrachten) de drie bedrijven op de kaart en dan pas de organische resultaten. Dus als je het heel erg goed doet met SEO kom je op plek 7 van de zoekresultaten met specifieke pagina’s van de website.
Veel bedrijven kiezen er nu dan ook voor om naast optimalisatie voor zoekmachines ook te adverteren. Met deze combinatie is het meeste resultaat te behalen op korte en lange termijn.
Adverteren met Ads kost natuurlijk geld, maar Google organisch werkt helaas niet meer zo eenvoudig zoals vroeger waarbij je binnen een paar weken de leads zag binnenstromen met alleen een SEO gerichte tactiek.
Klantgerichte Strategie
Wie het meeste geld betaalt voor een zoekwoord om een advertentie weer te geven komt bovenaan te staan toch?
Nee, zo werkt Google Ads gelukkig niet!
Google Ads werkt naast een veiling voor de hoogste bieder met een systeem voor kwaliteit van advertenties en landingspagina’s. Dit heet de kwaliteitsscore. Deze score bestaat uit een aantal factoren die allemaal meetellen voor de uiteindelijke plaatsing, positie EN zelfs de uiteindelijke kosten per klik.
De adverteerder met een hoge kwaliteitsscore staat sneller bovenaan en betaalt voor deze toppositie minder dan de adverteerder met een lage kwaliteitsscore.
Een geslaagde campagne met een goede kwaliteitsscore voldoet in de basis aan de volgende eisen:
Zoekwoorden optimaliseren
Het instellen van zoekwoorden vraagt speciale aandacht. Er zijn een aantal soorten die je kunt inzetten: de zoektypen. Hiermee heb je invloed op specifiek of breder bereik. Straks een aantal voorbeelden. Dit zijn de beschikbare zoektypen die je in Google Ads kunt instellen:
Google Ads - Next Level
Nu we de juiste zoekwoorden en instellingen in de basis hebben voltooid wordt het tijd om de volledige potentie van Google Ads te benutten!
Iedereen kan adverteren met Ads. Maar dat betekent niet dat je er ook alles uit haalt. Google Ads kent vele geavanceerde opties, metingen en tools. En juist de toepassing van deze mogelijkheden zorgt ervoor dat een campagne in de top en vaak goedkoper draait dan die van je concurrentie.
Een aantal voorbeelden: