More...
Vandaag duiken we diep in de gevolgen van het niets doen
Door ROI te berekenen krijgen we inzicht in de effectiviteit van investeringen voor het genereren van verkeer, genereren van leads en het converteren van leads en prospects naar klanten.
Maar sta je wel eens stil bij COI?
Dit betekent Cost Of Inaction, ofwel de kosten en gevolgen van het niets doen.
MKB leiders praten graag over groei, marges en budgetten.
En dit is logisch!
Maar soms wordt er niets gedaan omdat de ROI niet van tevoren vaststaat.
Soms wordt er geen actie ondernomen omdat niet alle uitkomsten met zekerheid zijn te bepalen.
Er daar blijft het dan eerst bij.
De actie blijft uit en daarmee versnelde groei helaas ook.
Het voelt slim en veilig.
Want ja, je hebt toch een risico kunnen vermijden. Dat moet toch goed zijn!
Nou, nee niet echt...
De kosten van het niets doen kunnen een serieuze impact hebben op de continuïteit van het bedrijf.
Daarom zou je de ROI berekening altijd even moeten samenbrengen met jouw inschatting van de kosten van het niets doen.
Jouw doelen moeten binnen een periode zijn behaald.
Jouw doelen zorgen voor groei en vooruitgang.
Maar je zult wel iets moeten ondernemen. Anders komt er geen sterk fundament onder je luchtkasteel.
Leiders die teveel blijven cijferen, wikken en wegen hebben straks de luxe niet meer van keuze en strategie.
Dan wordt het management by EXPLOSION
En dan schuiven we strategie en rationaliteit naar de achtergrond en wordt het pompen of verzuipen!
Niet het scenario waar je direct jaloers op zou worden.
Conclusie
Het risico van tegenvallende ROI zal niet altijd de doorslaggevende factor moeten zijn om dan maar niets te doen
Want de kosten en gevolgen van het niets doen beperken jouw opties en het brengt jouw business misschien zelfs in gevaar.