april 1

Ineffectieve Websites Die Postbus 51 Nadoen

More...

Vandaag bekijken we waarom sommige bedrijven op hun websites postbus 51 proberen na te doen.

Of denken dat, zolang je voldoende visueel gelikt materiaal produceert, mensen automatisch worden betoverd en plots overgaan tot actie.

In mijn werk kom ik de volgende soorten websites regelmatig tegen:

  • Een soort van gelikte brochure met prachtig en kostbaar design, maar ze behalen weinig resultaat in de vorm van contactverzoeken, interactie en leads.
  • Een oefening in de tot kunst verheven vorm: wie plakt de grootste lappen tekst op de pagina. Zodat je op je mobiel ongeveer 7 schermlengtes moet scrollen voordat je weer een beetje adem krijgt in de vorm van een nieuwe alinea.
  • Een doelloos platform omdat er nou eenmaal een site moet zijn voor het vertrouwen. Toch?

Gelukkig zijn de meeste websites die deze symptomen vertonen eenvoudig te genezen.

Misschien ken je deze dienst nog wel: postbus 51

Het centraal loket van de overheid waar burgers terecht konden met vragen aan de Rijksoverheid.

Informatie ter kennisgeving aangeboden, aangenomen en ten ruste gelegd ergens in het menselijk brein. Of als stoffig stapel foldertjes ergens in een la.

En dit is nou net niet wat we willen met onze websites!

Natuurlijk is informatie en kennisdeling belangrijk.

We moeten echter een stap verder, want we willen bezoekers helpen om ideeën om te zetten in actie.

Dit is het verschil tussen algemene informatie voorziening en het bieden van behulpzame informatie op een passend moment om mensen te helpen met beslissen.

Zo sluiten teksten aan op fases binnen het aankoopbeslissingsproces.

Zoals je merkt dient informatie opeens een doel zolang er een heldere strategie achter zit.

Is design belangrijk voor mijn doelgroep op het moment dat ze mijn bedrijf nodig hebben?

Je zou jezelf eens kunnen afvragen: Hoe belangrijk is prachtig visueel materiaal voor mijn doelgroep?

Bezoeken mensen jouw site om verwonderd te worden door geweldig design?

Of vinden zij deze voldoening op een andere manier en past dit beter bij een ander type bedrijf of cultureel evenement bijvoorbeeld.

Tot op zekere hoogte helpt een prettig ogende website natuurlijk wel met het grijpen van de aandacht.

Maar dan... dan zul je de bezoeker moeten helpen om snel en eenvoudig te vinden wat hij of zij zoekt.

Daarom mag design nooit in de weg gaan zitten van de gebruikerservaring.

Mooi ontwerp is in mijn ogen meer een omlijning van jouw inbound marketing strategie om de bezoeker te assisteren met behulpzame informatie.

Het zal snel duidelijk moeten zijn wat een bezoeker precies kan doen op de website.

Zonder teveel afleiding is het gewoon prettig om te vinden wat je zoekt.

Hoe zet je nu direct de eerste stappen naar een heldere website?

Een aantal tips & tools die ik aanraad die je direct kunt gebruiken:

Optimaliseer voor leesbaarheid op mobiel. Dit kun je doen door korte alinea’s te gebruiken.

Bedenk dat 3 zinnen al behoorlijk veel tekst kan zijn als je het op mobiel leest.

Voor het verbeteren van de leesbaarheid van teksten gebruik je geweldige Hemingway App.

Plak jouw tekst in het tekstveld en bekijk hoe je de leesbaarheid kunt verbeteren.

Om er achter te komen of jouw website design op bepaalde punten storend is voor gebruikers kun je geavanceerde usability sofware gebruiken zoals Hotjar.

Maar de meest eenvoudige manier waar je mee kunt beginnen is door een aantal mensen te vragen iets uit te voeren op je website.

Dan kun je observeren of ze problemen ervaren.

Met deze feedback maak je snel zinvolle aanpassingen om de gebruikerservaring te verbeteren.

Zo kun je jouw designer vragen om de bling-bling wat terug te schroeven.

Of je vraagt je designer om de navigatie beter bruikbaar te maken.

En je kunt je marketeer vragen om beter aan te sluiten op de hulpvraag van de bezoeker.

Giet je bezoeker bij voorkeur niet in een mooie template. Bouw juist een maatwerk ervaring rondom de behoefte van je buyer persona.

Doe je dan concessies aan het uiterlijk? Misschien wel...

Levert het dan meer op voor bezoekers en jouw business? Zeker weten!

Welke ervaring voor bezoekers lijkt jou beter?

  1. Ik heb niet kunnen vinden wat ik zocht, maar het was wel een hele mooie website!
  2. Het was niet de mooiste website die ik ooit gezien heb, maar ik heb alles gevonden wat ik zocht en eenvoudig een interessant document kunnen downloaden.

Want uiteindelijk wil je mensen helpen en motiveren om actie te ondernemen zodat jij de business wint.

Bied daarom een behulpzame upgrade aan als aanvulling op specifieke content aan in ruil voor naam en e-mail.

Dit kan een infographic zijn of een gratis audit bijvooorbeeld.

Conclusie

Informatie is nuttig, zolang het direct behulpzaam is en de bezoeker helpt en motiveert om actie te ondernemen.

Design is nuttig, zolang het de aandacht grijpt en niet afleidt van de gebruikerservaring en jouw doel.

Wees geen postbus 51. Wees geen mooie brochure.

Maak je website doelgericht, behulpzaam en vergeet niet om actie te vragen!


Tags


You may also like

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!