Met Facebook adverteren
Waarom zijn mijn berichten niet zichtbaar in de tijdlijn van mijn volgers?
Iedere ondernemer die een bedrijfspagina heeft ingericht op Facebook heeft het al gemerkt. Je komt met nieuwe berichten en aankondigingen niet altijd meer op de tijdlijn van je volgers te staan. En dat is natuurlijk best gek, zij volgen jouw bedrijf op Facebook toch!
Het organisch bereik wordt door Facebook met opzet beperkt. Als reden geeft Facebook het volgende aan:
“Steeds minder mensen zien de berichten van bedrijfspagina’s wegens het afnemen van organisch bereik, dit komt doordat de hoeveelheid berichten die op Facebook worden gedeeld sneller groeit dan dat mensen ze kunnen bekijken.
Om mensen aan een optimale gebruikerservaring te helpen op Facebook proberen wij de meest relevante berichten te plaatsen in de tijdlijn.
Dit betekent dat terwijl de hoeveelheid berichten op Facebook aan het groeien is zul je moeten concurreren met berichten van andere mensen en bedrijven om een plaats in de News Feed.”
Een like op zich is niet voldoende meer. Fans moeten zich daadwerkelijk bezighouden met je pagina.
Zoals je tussen de regels door leest wil Facebook graag geld verdienen (apart joh).
Je kunt berichten aantrekkelijk maken met video, dit vergroot de kans op organisch bereik. Stamp het volgende mantra er maar in: “Facebook haat tekst en vindt foto en video geweldig!” Maar dat biedt geen garantie op bereik en is niet voor elk bericht haalbaar.
Leuk of niet leuk... Adverteren op Facebook is noodzakelijk voor gegarandeerd bereik.
Waarom adverteren op Facebook?
Hoe werkt Facebook adverteren?
Facebook adverteren biedt fantastische mogelijkheden om mensen uit je doelgroep te bereiken. Bekijk het stappenplan voor een professionele advertentiecampagne op Facebook:
- 1Bedrijfspagina maken op Facebook
- 2Budget bepalen
- 3Doelgroep bepalen (specifiek: geografisch en demografisch)
- 4Campagne bedenken. Welk doel heb je voor ogen? Naamsbekendheid, leads, reserveringen, aanmeldingen, etc.
- 5Aantrekkelijke en relevante landingspagina maken met een duidelijk aanbod en stappenplan.
- 6Advertenties maken (minimaal 2 advertentievarianten starten en testen welke het best presteert)
- 7Starten met adverteren
- 8Analyseren en verbeteren