oktober 29

De ideale klant is voor iedereen anders

0  comments

Marketing werkt alleen als je weet wie je graag als klant zou willen hebben en waarom. Vaak gehoord is dat we alles willen verkopen aan iedereen, want dat is lekker veilig.

Op deze manier stel je niemand teleur toch?

Misschien niet, maar wat dan ook niet wordt gedaan is mensen persoonlijk aanspreken. En dan is de kans op aandacht en actie erg klein. Wij van “Geweldig Bedrijf” hebben alles voor iedereen! Met deze boodschap zijn er maar weinig mensen die zich aangesproken voelen in een specifieke behoefte. Jouw ideale klant gaat niet over tot actie.

Voorbeelden van de algemene boodschap zijn helaas vaak in websites en advertenties te vinden waarbij een lang verhaal wordt gecombineerd met een opsomming van alle diensten en producten die geleverd kunnen worden. Het is dan een soort Postbus 51 aan informatievoorziening.

We gaan in 7 eenvoudige stappen van bot naar messcherp zaken doen:

Stap 1: Stel vast wie jij als klant wilt

Weet je wie je ideale klant is? Waar houdt hij zich mee bezig en waar is hij te vinden. Wat is de specifieke behoefte waar jij een oplossing voor biedt? Maak een overzicht van eigenschappen en zaken als locatie, leeftijd, geslacht, en als het om bedrijven bijvoorbeeld ook: de grootte in werknemers, aantal vestigingen en hoe lang ze bestaan. Het kan zijn dat je meerdere ideale klanten hebt omdat je business breder is. Omschrijf in dat geval een aantal verschillende ideale klantprofielen. Zo kun je per profiel gericht aan de slag met effectief online adverteren.

Stap 2: Waar jouw ideale klant op zit te wachten

Wat spreekt jouw ideale klant aan? Is het misschien: gemak, het voorkomen van ongemak, zekerheid, financieel voordeel of het wegnemen van een bepaalde frustratie?

Stap 3: Het probleem dat jij kunt oplossen

Met trots vertellen we graag over producten en diensten. Er zit veel energie en tijd in de ontwikkeling ervan en als we dan de kans krijgen om te vertellen over de geweldige eigenschappen is dat helemaal prachtig. Het vervelende is dat mensen helemaal niet zitten te wachten op al die informatie.

Bedenk goed welk specifiek probleem je kunt oplossen en vertaal vervolgens je aanbod in een oplossing. In oplossingen denken is altijd klant gericht. Dit is een kritieke succesfactor voor kleine bedrijven.

Stap 4: Wees zo specifiek mogelijk

Weet je nu precies wie je ideale klant is. Wat zijn het voor mensen en hoe noem je ze?

  • Zijn het Pokémonjagers in Kijkduin tussen de 20 en 30 jaar die nog bij papa en mama wonen en gemiddeld 20 uur Netflix per week kijken?
  • Zijn het vrouwen van 50+ uit Loppersum die twee keer per maand naar de kapper gaan en handtassen kopen van het merk Gucci?
  • Zijn het bedrijven met meer dan 30 werknemers die minimaal 5 jaar bestaan en zich richten op technische ontwikkeling binnen de chemische industrie in oost Europa?

Scherp en klant gericht

Stap 5: Bepaal de haalbaarheid

Is jouw groep ideale klanten groot genoeg om rendabel te zijn? Specifieker is altijd beter, maar te specifiek zorgt voor een te kleine groep om mee aan de slag te gaan. Het kan wel zo zijn dat je een hele kleine markt bedient waar veel potentie zit. Stel vast dat de ideale klant bereid is om te betalen voor de waarde die je hebt als probleem-oplosser.

Stap 6: Kijk eens naar je bestaande klanten

Nu je weet wat je ideale klant is, wordt het verstandig om ook eens te kijken naar je bestaande klanten. Zijn er klanten die niet voldoen aan het profiel en waarom? Wil je iedereen dan wel behouden als klant?

Stap 7: Nu komt de online commando in jou naar boven: tijd voor de strijd!

Het mes is geslepen, het doel zit op jouw netvlies gebrand. Geen zoekers meer maar Vinderz. Waar wacht je nog op… Ga ze voor je winnen!


Tags


You may also like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!