Als MKB ondernemer wil je je doelgroepen op een prettige manier bereiken. De gedachte achter SoLoMo is dat je met behulp van: media, applicaties en technieken beter in staat bent om bruggetjes te bouwen tussen je doelgroep en je website.
Maar hoe bouw je die bruggetjes precies en hoe sluit deze insteek aan bij marketing van jouw bedrijf? Dit artikel en het volgende artikel zullen in het teken staan van zaken die jij kunt doen om goed aansluiting te houden bij je doelgroepen.
Wat betekent SoLoMo?
- Sociaal
- Lokaal
- Mobiel
In de marketingwereld wordt de term SoLoMo voornamelijk gebruikt voor de samensmelting van elementen in een applicatie zoals: Foursquare of Groupon. Tussen 2012 en 2014 was SoLoMo een trending topic onder marketeers. Het onderwerp blijft natuurlijk onveranderd actueel.
In dit artikel kijk ik meer naar de voordelen van deze samensmelting van elementen voor MKB bedrijven die aangehaakt willen blijven bij doelgroepen.
Verschuiving in consumentengedrag
Consumenten komen op hele andere manieren aan informatie over producten en diensten dan vroeger. Het was gebruikelijk om informatie over een bedrijf op te zoeken bij het bedrijf zelf. Maar we zien in toenemende mate in dat het “Wij van WC Eend adviseren WC Eend” uiteindelijk een eenzijdig verhaal is.
Deze verschuiving in consumentengedrag is ook goed zichtbaar in de groeiende behoefte aan ervaringen en beleving bij merken, diensten en producten.
Er wordt door consumenten meer waarde gehecht aan sociale activiteit. Voorbeelden hiervan zijn: advies zoeken, ervaringen delen op social media en beoordelingen schrijven en lezen van andere gebruikers.
Hoe kun je als MKB ondernemer bruggen blijven bouwen naar consumenten?
Alles draait om locatie en gemak
Zorg ervoor dat je doelgericht rekening houdt met waar mensen zich bevinden en waar ze naartoe gaan. Zo kun je het beste aansluiten op directe behoefte (ik wil nu graag eten in een goed restaurant in de buurt met Franse keuken). En je kunt inspelen op behoeftes die nu ontstaan en waar later pas actie op ondernomen wordt.
Situatie in de praktijk als voorbeeld:
Ik heb als ondernemer hulp nodig met mijn MKB boekhouding, maar ben nu niet op kantoor en kan nog even geen contact op nemen.
Onderweg (Emmen)
- 11:00 uur met Smartphone: Google zoekterm “boekhouder”
- 11:01 uur met Smartphone: Google zoekterm “boekhouder Groningen”
- 11:05 uur met Smartphone: De eerste 2 zoekresultaten kort bekeken
Kantoor (Groningen)
- 16:00 uur met Laptop: Google zoekterm “boekhouder Groningen”
- 16:03 uur met Laptop: Google zoekterm “boekhouder X”
- 16:10 uur met Laptop: LinkedIn- en Facebookprofiel bekeken
- 16:15 uur met Laptop: Google beoordelingen van klanten bekeken
- 16:30 uur met Laptop: Contactformulier ingevuld website Boekhouder X voor intake gesprek
Ben je lokaal goed vindbaar in zoekmachines op zoektermen gekoppeld aan plaatsnamen en regio’s? Om direct vindbaar te zijn zet je Google Adwords (dit kost geld) in en voor de lange termijn ontwikkel je het beste een lokale zoekmachineoptimalisatie strategie (dit kost tijd, vernuft, inspanning en geduld).
Hoe sta je ervoor op social media? Heb je als MKB ondernemer een bedrijfspagina aangemaakt en houd je de informatie actueel? Post je af en toe een update?
Hoe is de ervaring voor gebruikers op mobiel?
Is de laadtijd van je site goed (een paar seconden) en is het design responsive, overzichtelijk met eenvoudige navigatie?
Zijn er al Google resensies geplaatst door klanten van je bedrijf? Leer hoe je klanten kunt uitnodigen om reviews te schrijven.
Ben je voldoende bekend met en maak je optimaal gebruik van de mogelijikheden van “Google Mijn Bedrijf”?
Een volledig ingevuld profiel zorgt dat je lokaal beter vindbaar en bereikbaar wordt en het is nog kosteloos ook! Dus als je dit nog niet gedaan hebt: doe het nu!
De bedrijfsinformatie die je opgeeft, kan worden weergegeven op Google Zoeken, Maps en Google+.
- Websitevermelding
- Telefoonnummer en direct bellen
- Routebeschrijving
- Openingstijden
- Reviews / social proof
- Foto’s van je team, bedrijfspand, identiteit, producten
- Virtuele rondleiding, binnen en buiten
- Bedrijfsprofiel: pakkende tekst met je meerwaarde en bezigheden
- Statistieken
Tip: Denk aan de juiste categorie voor je bedrijf en wees hierbij zo specifiek mogelijk. Dit helpt in de organische zoekresultaten.
Tip: Is er al een keer Mijn Bedrijf ingesteld voor jou? Controleer dan als MKB ondernemer zorgvuldig alle gegevens en zorg dat alles nog actueel is
In het volgende artikel lees je meer tips, houd het blog in de gaten en schrijf je in op de nieuwsbrief om automatisch het nieuws mee te krijgen.
Handige tips, ik ga ze uitproberen! Peter Elitt