Budgetten worden eenvoudig toegewezen aan advertising zonder stil te staan bij CRO Marketing (Conversion Rate Optimization).
Laten we het advertentiebudget verhogen! Dit is een advies dat vaak wordt gegeven als de omzet een boost nodig heeft. Lekker makkelijk voor de campagnebeheerder.
Toch is dit meestal een vreselijk lui en kortzichtig advies.
Optimalisatie van conversiefunnels en content op landingspagina’s kan een nog veel grotere impact hebben op de omzet. Er zijn genoeg onderdelen die baat hebben bij een betere afstelling van techniek en afstemming op doelgroepen. Zonder dat budgetten voor ads omhoog hoeven te worden geschroefd.
De gebruikerservaring en de klantreis door het aankoopproces wordt met behulp van CRO ook beter ingericht. Zo krijg je extra blije nieuwe klanten. Zij krijgen wat ze willen, zonder moeilijkheden.
Als je ongelimiteerd budget hebt, ga gerust je gang . Verhoog de SEA en social media advertising budgetten voor meer omzet.
Ben jij een bestuurder die doortastend is in de manier waarop marketing budget besteed wordt voor optimale ROI? Dan nodig ik je van harte uit om verder te lezen:
More...
De Vruchtbare Relatie Tussen CRO & ROI
Slimme stappen in het proces van conversieverbetering leveren veel goeds op. De gebruikerservaring verbetert en de ROI wordt vergroot. Het percentage website bezoekers dat converteert wordt groter.
Maar nu wordt het opletten! Slechts iets meer dan een derde van marketeers ziet CRO als een prioriteit. Hoe zit dat?
CRO marketing vraagt om een gestructureerde aanpak. Ook is het van cruciaal belang om de juiste data te verzamelen en met actiegerichte analyse te komen. Alleen dan kunnen er zinvolle verbeteringen optellen tot een grandioze ROI en resonerende klanttevredenheid.
De meeste marketeers zitten niet te wachten op dit intensieve conversie optimalisatieproces. Het gaat dan ook niet vanzelf. Nu begrijp je gelijk waarom campagnebeheerders sneller geneigd zijn om een verhoging van budget te adviseren.
5 Winnende CRO Tips:
Bekijk deze Gratis Infographic om er direct achter te komen wat top bedrijven die winnen met CRO meer weten dan jij!
Bestaat er een Conversie Optimalisatie Blauwdruk voor Succes?
Helaas is er geen standaard pad naar succes voor de optimalisatie van conversie. Iedere website is weer anders. Daarom hoef je ook niet altijd veel waarde te hechten aan de manier waarop een ander bedrijf tot daverende successen is gekomen.
Je hebt het vast wel eens gehoord. Verander de kleur van de Call To Action knop naar rood en “Reap the Rewards!”.
De realiteit is meestal anders, uitzonderingen daargelaten. Weten wat werkt voor jou vraagt doorlopend om tests, onderzoek en analyse.
Gisteren Beginnen met Optimaliseren
Zie CRO als een kado voor je klanten en voor je bedrijf. Het is een echte win-win. Daarom starten we liever gisteren dan vandaag aan het verbeterproces als onderdeel van de inbound marketing strategie.
Intern is er groen licht voor nodig. Hiervoor moet door beslissende bestuurders begrepen worden dat CRO marketing net zo belangrijk kan zijn als leadgeneratie.
De oplossing voor overtuiging kun je vinden door te denken in termen van winst, kosten en verkoop.
Wat nou als we het aantal online verkopen kunnen verdubbelen door klanten en prospects nog beter van dienst te zijn?
Stel dat je bedrijf € 500.000,- maandomzet draait en je kunt door te testen en optimaliseren 10% meer omzet realiseren. Dan heb je maandelijks een verbetering van € 50.000,-. Dit komt neer op een omzetstijging van € 600.000,- per jaar!
Wat nou als je met CRO slimmer en sneller bent dan een aantal concurrenten? Dit alleen al is argument genoeg om te starten!
Er is een lange termijn mindset voor nodig, maar de winst zal er zijn.
Waarom Hebben Veel Top Bedrijven Nooit Grote Website Redesigns?
Omdat ze doorlopend testen en verbeteringen doorvoeren. Redesigns zijn ouderwets, complex, groot, log, duur, inefficiënt, risicovol en traag.
Always Be Testing
Always Be testing is een leuke zinspeling op A/B split testing. Met behulp van dit soort tests wordt gemeten welke versie van een pagina of landingspagina het beste is. Versie A of versie B? A is hoe het nu is. B is hoe we denken dat het beter kan.
De analyse van de test bepaalt of versie B daadwerkelijk beter is dan versie A. Als dit zo is, dan wordt versie B de nieuwe versie A. Het verbeterproces herhaalt zich vervolgens continu met behulp van deze A/B tests.
Soms wordt de aanname van verbetering bevestigd. En soms ontkracht. Het gaat erom dat de kans op een optimale klantbeleving wordt verhoogd. Het is een doorlopend groeiproces met meer conversie als gevolg.
CRO Marketing voor Websites met Lage Bezoekersaantallen
Websites met lage bezoekersaantallen hebben meestal geen baat bij kleine wijzigingen. Het duurt dan veel te lang voordat een theorie over een kleine aanpassing kan worden bewezen of ontkracht.
Websites en webshops met duizenden bezoekers per dag hebben de mogelijkheid om binnen een week of twee uitsluitsel te hebben over welke variant het beste uit de test komt. Er worden simpelweg een stuk meer conversies gedraaid, dus iedere testversie ontvangt voldoende verkeer in de funnel om er iets zinnigs over te zeggen.
Je zult dapper moeten zijn om grote veranderingen te testen. Dus niet alleen een CTA knop aanpassen, maar tegelijk ook visueel materiaal, titels, volgorde van elementen, teksten en verschillende varianten van social proof bijvoorbeeld.
Al het verkeer moet immers 50/50 verdeeld worden over de twee varianten van de pagina. En omdat er weinig verkeer op de website is zal iedere variant daar weer de helft van ontvangen.
Door bij weinig verkeer te testen met gedurfde variaties zul je sneller weten of het beter kan.
Meer Testen dan Alleen Pagina's en Landingspagina’s
CRO wordt hoofdzakelijk toegepast op websites en landingspagina’s. Maar juist op andere plaatsen in het aankoopproces kan ook soms winst worden behaald.
5 Winnende CRO Tips:
Bekijk deze Gratis Infographic om er direct achter te komen wat top bedrijven die winnen met CRO meer weten dan jij!
De klantreis beperkt zich niet uitsluitend tot de onderkant van de funnel waarbij de prospect aankoopbereid is. Micro conversies die plaatsvinden kunnen ook worden verbeterd. Met name voor websites met veel verkeer kan dit gezien de sample size nuttig zijn.
Kennis maken, leuk vinden en vertrouwen zijn belangrijke fases die klanten doorlopen en voorafgaan aan de primaire conversie in het aankoopproces.
De CRO focus wordt natuurlijk meestal gelegd op het moment van aankoop, zo dicht mogelijk bij de omzet. Dit is zeker de eerste prioriteit voor optimalisatie van conversies. Maar ik spoor iedereen aan om in ieder geval eens breder te kijken en te meten voor maximaal resultaat.
Voorbeelden van micro conversies die gevolgd en soms geoptimaliseerd kunnen worden zijn:
- Interactie met een blogartikel
- Een video bekijken
- Het aanklikken van een Call To Action knop
- Het bekijken van de tarievenpagina
- Content gedeeld op social media
Het optimaliseren van micro conversies kun je zeker overwegen als het een goede toevoeging is in het behalen van primaire doelen. Anders kun je er beter voor kiezen om de juiste tracking in te stellen voor analyse. Conclusies kun je dan weer gebruiken om je primaire conversiedoelen te optimaliseren.
Meet goed door wat een verandering aan effect laat zien. Kijk ook altijd naar het effect op de volgende stap in de funnel en naar de primaire conversie. Het kan namelijk zomaar zijn dat de micro conversie verbetert, maar het probleem zich verschuift.
Met het volgen en analyseren van deze kleinere stappen heb je een totaaloverzicht over alles wat meewerkt aan conversie en een prettige gebruikerservaring.
En je kunt met deze informatie over micro conversies werken aan scherpe doelgroepsegmenten voor remarketing lijsten. Want niet ieder eerste bezoek leidt tot een eindconversie.
Zo kom je nog eens wat te weten over je doelgroep. Dit kun je op een gastvrije manier gebruiken om mensen opnieuw te betrekken bij dingen die zij graag willen. En dat allemaal gebaseerd op jouw eigen data.
Neuromarketing
Laten we het heel even hebben over neuromarketing ten behoeve van optimalisatie van conversie en gebruikerservaring. De term klinkt alsof we van doen hebben met patiënten, maar we hebben het over mensen met een alledaags probleem of wens.
Consumenten kun je beter bedienen door ze oprecht beter te begrijpen. Naar mijn mening niet door alleen te schermen met neuro-manipulatie op functioneel niveau. Want dit bouwt geen bruggen op emotioneel en sociaal niveau.
Natuurlijk zijn er psychologische factoren die kunnen bijdragen aan het beter begrijpen van klanten en prospects. En daarmee in potentie zorgen voor een betere klantbeleving.
Ik stimuleer graag empathische en verbindende technieken om beter in het brein van de klant te kruipen. Denk bijvoorbeeld aan interviews afnemen met klanten, en met niet-klanten, om goed te begrijpen waarom en hoe ze een afweging maken om voor jouw oplossing en bedrijf te kiezen.
Of juist voor een andere oplossing.
Of er bestaat nog geen oplossing voor de situatie waarin iemand vooruitgang zoekt!
Food for Thought: Na de Conversie
Heb je al eens nagedacht over wat er na de conversie gebeurt? De beste bedrijven starten met proactief klantbehoud op het moment dat iemand klant wordt. Hoe houd jij de klantreis voor je persona prettig, direct na het aankoopproces?
Want je wordt echt wel beloond met omzetgroei door CRO marketing, maar wat heb je er aan als klanten massaal weer afzwaaien?
After-CRO zou zomaar kunnen zorgen voor herhaalopdrachten en ook nog eens voor enthousiaste fans van jouw bedrijf. Zo zie je dat je mensen van marketing, sales en service als een eenheid zullen moeten samenwerken!
Vinderz Helpt met CRO
Vinderz helpt MKB teams om te voldoen aan wat prospects en klanten willen op het moment dat zij dit wensen. Marketing, sales en service als een klantgerichte eenheid voor verbinding en groei.