april 29

Attributiemodellen Voor Betere Beslissingen

More...

Vandaag gaan we bekijken waarom je als MKB leider attributiemodellen zou moeten omarmen

Weet je eigenlijk wel wat er met je investeringen in campagnes gebeurt?

Behalve dat er steeds een bedrag wordt afgeschreven van de rekening...

Welk kanalen hebben relevante impact op je business en hoe meet je dit?

Zet je campagnes in via meerdere kanalen als onderdeel van je marketingstrategie?

Hoe verdeel je nu de waarde van een conversie over deze kanalen?

Deze vragen lijken logisch om te stellen, toch!

Feit is dat de antwoorden in de praktijk niet door alle leiders helder in kaart zijn gebracht.

Of dat alle waarde van een conversie wordt toegewezen aan het kanaal dat zorgt voor de laatste interactie.

Waarom jou dit zou moeten boeien?

Nou... Door het onjuist toewijzen van waarde per kanaal op het conversiepad neem jij zomaar desastreuze beslissingen.

Ik zal mijn best doen om de basis van attributiemodellen aan je uit te leggen.

Zo kun je jezelf wapenen tegen deze rampzalige beslissingen.

Gelukkig kun je, met slechts een beetje wetenschap, al snel een bodemloze put voorkomen.

Met een slimme inbound marketing strategie zorg je voor behulpzame begeleiding van de koper.

Verspreid over kanalen, apparaten en browsers hebben kopers contact met jouw bedrijf.

In iedere fase van het aankoopbeslissingsproces connect een persoon met jouw business.

Eerst via social media, dan via search, dan via een remarketing ad en dan wellicht via een e-mailcampagne.

Deze stappen noemen we contactpunten.

Iedere contactmoment is waardevol voor de koper en het vertegenwoordigt daarmee ook een bepaalde waarde op het conversiepad.

Zou je nu de totale waarde toewijzen aan de laatste interactie...

Ik heb het dan over Last-Click Attribution of het laatste interactie attributiemodel.

Wat betekent dit?

Dit betekent dat je de e-mail campagne benoemt als 100% verantwoordelijk voor de gegenereerde omzet bij deze nieuwe klant.

Vind je dit terecht en vind je dit logisch?

En zou dit stand houden in een meeting over vergelijk van kanalen en de waarde die ze hebben voor deze conversie?

Nee, zeker niet!

Dus moeten we anders gaan kijken naar het conversiepad. Dit doen we  straks!

Ik wil het eerst nog even hebben over het gevaar en de non-intelligentie van het laatste interactie attributiemodel.

In vervlogen tijden was het model wellicht nog houdbaar. Waarbij omnichannel nog de natte droom was van marketeers met visie.

Maar nu komen vrijwel alle nieuwe klanten stap-voor-stap binnen via allerlei verschillende kanalen.

Tot wel 60% van het beslissingsproces van mensen die uiteindelijk tot een aankoop overgaan vindt plaats voordat er met het bedrijf contact wordt opgenomen.

Tijd dus om deze onzichtbare 60% van de beslissing in kaart te brengen om te kunnen beïnvloeden.

Strategisch kunnen beslissen voor de beste verdeling van budget, verspreid over kanalen.

Hiervoor heb je een systeem nodig.

Een systeem dat niet alleen meet, maar ook de waarde van kanalen juist toewijst.

Via Google Analytics kun je starten met de tool voor modelvergelijking.

Deze vind je onder de kop conversies in het rapportmenu.

Vergelijk hier eens de Laatste interactie met Op basis van positie en met Eerste interactie.

Wat je hier ziet is de basis voor betere interpretatie van metingen en toewijzing van waarde aan kanalen door modelvergelijk.

Op basis van positie krijg je bijvoorbeeld een 30 20 20 30 verdeling van conversiewaarde. (Of 40 10 10 40)

  • 40 of 30 procent voor de eerste interactie op social media.
  • 10 of 20 procent voor search als tussenliggende stap.
  • 10 of 20 procent voor PPC remarketing als tussenliggende stap.
  • 40 of 30 procent voor e-mail marketing als laatste stap die de persoon over de drempel heeft geholpen.

Als je zou zijn afgegaan op Laatste interactie, dan zou je 100 procent hebben toegewezen aan de e-mailcampagne.

Dit is helaas ook vaak de reden dat veel leiders zeggen dat ze het resultaat van social media niet voldoende vinden.

En soms worden goede PPC campagnes afgeschreven omdat ze in de rapportage voor Laatste interactie niet voldoende conversies draaien.

Maar nu weet jij dat je breder moet denken, kijken en handelen.

Conclusie

Nu ben je slimmer dan de meeste concurrenten.

Tenminste... als jij deze kennis effectief weet in te zetten voor het versterken van je inbound marketing strategie.

Zorg voor behulpzame begeleiding van jouw kopers op een menselijke manier.

Verspreid over kanalen, apparaten en browsers.

Dit is inbound, dit is moderne marketing.

Nu mag je data en analytics nooit meer stom vinden.

Want als je dat wel doet, dan ga je de strijd om nieuwe business niet meer winnen.

Bedrijven die onder in de funnel blijven hangen, hebben straks helaas niets meer te doen.


Tags


You may also like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!