Als je iets gaat kopen in een winkel verwacht je standaard een aantal zaken. We moeten niet te lang hoeven zoeken naar de juiste afdeling en het juiste schap.
Grote bouwmarkten hebben enorme borden hangen en plattegronden die klanten wegwijs moeten maken in de winkel. Zonder deze aanwijzingen zou het zo’n beetje onbegonnen werk zijn. Vooral als je voor de eerste keer de winkel bezoekt wordt het een hele opgave.
En als je dan een vraag hebt over een product, dan wil je die graag snel kunnen stellen. Daarom hebben sommige bouwmarkten per afdeling een balie waar bezoekers vragen kunnen stellen aan een specialist. En er lopen overal mensen in herkenbare outfit rond die je kunt aanspreken.
Aan deze dienstverlening zijn consumenten gewend en staan er dan ook niet zo bij stil.
Aha! Ik heb de beits voor de tuinschuur gevonden. En wat dan helemaal mooi is: de kwasten hangen vlakbij en het schuurpapier ligt ook in de buurt. Snel gevonden, nu kan ik direct verder met de klus.
Bij de kassa, die op een logische plek in de winkel staat, krijg ik nog een houten stokje voor het roeren van de verf en het betalen gaat lekker vlot.
Ook op websites is de gebruikerservaring de sleutel tot meer succes. Zelfs als je geen winkel hebt, maar diensten aanbiedt zonder webshop zou het optimaliseren van gebruikerservaring een prioriteit moeten zijn.
Stel jezelf eens de volgende vragen om te weten waar je staat op dit vlak:
- Wie is mijn ideale klant?
- Wat beweegt iemand iets van mijn bedrijf nodig te hebben?
- In welke behoefte voorzie ik met mijn dienstverlening?
- Sluit mijn website aan op wat iemand zoekt en hoe weet ik dat?
- Hebben bezoekers binnen 5 seconden duidelijkheid over wat ze kunnen verwachten?
- Wat wil ik met mijn website bereiken, wat zijn mijn 3 voornaamste doelen?
- Is mijn website ingericht om deze doelen te bereiken en te meten?
- Roep ik bezoekers op tot het ondernemen van actie met een lage drempel zodat een prille relatie ontstaat?
- Heb ik alleen een welkomstbord als website of beheers ik het proces tot en met de kassa (jouw virtuele kassa kan ook een leadformulier zijn en kan acties en gratis informatiediensten afsluiten zoals: leads, offerteaanvragen, terugbelverzoeken, reserveringen en inschrijving op een nieuwsbrief)
Wil je alleen informatie geven aan bezoekers die vervolgens verder surfen op internet? Dan is in dit artikel verder niet veel interessants voor je te lezen.
Wil je begrijpen hoe je met het verbeteren van gebruikerservaring op je website aansluiting vindt op behoeftes, tot meer conversie komt en uiteindelijk meer omzet?
Ontdek dan nu hoe met deze 7 gouden tips voor een strakke gebruikerservaring op je website:
1: Modder je maar wat aan met de website? Dat kan SMARTER
Ik wil graag een website omdat ik bereikbaar wil zijn voor klanten op internet! En daarmee houdt het vaak wel zo’n beetje op met doelstellingen van sommige bedrijven.
Vervolgens geef je je hele hebben en houden uit handen aan een webdesigner.
Goed geregeld… of toch niet?
Opdrachtgevers verwachten dan standaard dat de website bezoekers en nieuwe klanten gaat opleveren.
Maar…
Om een online marketing plan heeft de webdesigner niet gevraagd en er zijn ook geen instructies gegeven aan de webdesigner over implementatie van marketingstrategie en -taktiek.
Ontwerp is de belangrijke factor, omdat het altijd al zo is geweest met websites.
Mag ik je introduceren: Gebruikerservaring
Wat?
Ja, hoe een bezoeker bijvoorbeeld:
- Vindt wat hij/zij zoekt
- In een paar seconden begrijpt welk voordeel er is te behalen
- Langer op de website blijft omdat de boodschap duidelijk is
- Zich begrepen voelt
- Wordt opgeroepen tot het ondernemen van actie
- Gemakkelijk en snel tot een aankoop of aanvraag komt op de website
- Ook mobiel de website prettig kan bezoeken zonder te hoeven zoomen en met duidelijke navigatie voor smartphones en tablets
- Niet wordt weggejaagd door bewegende plaatjes en andere toeters en bellen: alsof de website een visuele diarree is die afleidt van het onderwerp
Lange termijn strategische bedrijfsdoelen kun je kracht bij zetten in de uitvoering met het stellen van SMARTER online doelen.
Hiermee gebruik je een gestructureerde werkwijze en stel je kleinere en haalbare doelen als onderdeel van het grotere marketing plaatje.
Door SMARTER doelen te combineren met analytics voor een “learning loop” (meten en verbeteren) heb je een extreem solide fundering om op te bouwen voor meer online succes.
Met heldere plannen voor het behalen van bedrijfsspecifieke KPI’s (Kritieke Prestatie-Indicatoren) weet iedereen wat de bedoeling is en kun je snel schakelen.
Via Google Analytics zorg je voor een real-time dashboard zodat je op ieder gewenst moment inzicht hebt in de koers en prestaties. Dit maakt bijsturen en samenwerken automatisch een koud kunstje.
S: Specifiek en Scherp
Met het bepalen van messcherpe doelen is de focus sterk en is wordt de koers bepaald. Hoe je weet of jouw doelen specifiek genoeg zijn?
Beantwoord deze W vragen:
- Wie heeft met dit doel te maken?
- Wat wil ik precies bereiken?
- Waar wordt aan het doel gewerkt?
- Wanneer wordt er aan het doel gewerkt?
- Waarom wil ik dit doel bereiken: wat is het nut en wat zijn de voordelen?
M: Meetbaar
Nooit doelen stellen en uitvoeren zonder ook direct de meetbaarheid erbij te plannen. Het meten van de voortgang zorgt ervoor dat je op koers blijft omdat je altijd weet (in plaats van onderbuik gevoel of andere marketing voodoo) waar je mee bezig bent.
- Hoeveel wil ik bereiken?
- Welke aantallen wil ik behalen?
- Hoe meet ik mijn doelen tussentijds en hoe meet ik de status?
- Hoe weet ik wanneer ik mijn doelen heb bereikt?
A: Acceptabel en hAAlbAAr
Je hebt met het stellen van SMARTER doelen geen drol aan doelen die te hoog gegrepen zijn en simpelweg onrealistisch.
Toegegeven dat het stimulerend is om een onrealistische doelstelling te hebben voor je bedrijf. Zo zorg je ervoor zorgt dat er altijd rek zit in de business. We gaan met deze doelstellingen voor haalbaar en specifiek.
Dus gooi, indien nodig, dat brein van je even om naar werkbare modus s’il vous plaît. Merci
Hoe kan het doel behaald worden en is het doel realistisch genoeg?
R: Realistisch en Relevant
Doelen dienen niet alleen specifiek, meetbaar en haalbaar te zijn maar ze zouden er ook echt toe moeten doen. Relevantie ten opzichte van andere gestelde doelen is nodig om de uitvoering strak en helder te houden.
- Lijkt het wel de moeite waard om met deze doelen aan de slag te gaan?
- Is het nu wel het juiste moment om de focus te leggen op dit doel?
- Past het doel bij mijn andere inspanningen en behoeftes waar ik mee bezig ben?
T: Tijdsaspect
Doelen moeten in de agenda een kop en een staart krijgen. Op deze manier motiveer je jezelf om de doelen binnen redelijke termijn te halen.
Iedere stap in het plan moet een specifiek tijdspad krijgen. Zo maak je van een wens een concreet doel met plan.
- Wanneer behaal ik bepaalde stappen binnen mijn doel?
- Wat kan ik vandaag doen om het doel te behalen?
- Wat doe ik over vier maanden om het doel te behalen?
E: Evaluatie en Effect
Als je gaat autorijden met bevroren ruiten dan kom je waarschijnlijk niet ver.
Met doelen is het belangrijk dat je uitstekend zicht hebt op de voortgang op ieder gewenst moment. Hiervoor heb je een goede rapportage nodig die jou op de hoogte houdt.
Rapportages die je pas aan het einde van iedere maand krijgt gaan je niet helpen effectief tussentijds bij te sturen.
SMARTER doelen blijven slim met real-time rapportages van voortgang en afwijkingen zodat je kunt evalueren en kort op de bal speelt.
De bedoeling is dat je tussentijds kritisch blijft en missers en kansen snel signaleert.
- Heeft het plan het gewenste effect?
- Heeft het nog zin om door te gaan met deze doelstelling?
- Zal ik iets aanpassen om vooruit te komen?
- Gaan we een kans meer versterken met extra focus omdat we onszelf verrassen met het effect van dit doel?
R: Resultaat, Repetitie, Rust en Respect
Respect voor jezelf en je team als er resultaten zijn behaald! Jij zorgt er natuurlijk voor dat je na al die inspanning even stil staat bij het resultaat.
Deze momenten maken het verschil tussen managers die als een kip zonder kop direct weer in de volgende KPI duiken (je kent ze wel) en leiders die inspanning op waarde schatten en zichzelf en het team belonen.
Even een momentje rust om resultaat te vieren stelt je in staat om op een prettige manier voor te bereiden op repetitie: het verder verbeteren en herhalen van succesvolle SMARTER doelen.
2: Stel je nieuwe klanten eerst een date voor of wil je direct trouwen?
Een relatie kan starten met een ongedwongen praatje. Daarna een afspraak om iets te gaan drinken op een leuk terras in het centrum. Als het klikt ga je eens op stap en eet je samen een beschuit met aardbeienjam.
Het proces van online nieuwe klanten werven verloopt ook in fases. Dit wordt niet door alle bedrijven goed begrepen.
Vaak wordt er direct een huwelijksvoorstel gedaan aan een bezoeker.
Welkom op mijn website. We kennen elkaar niet. Onze dienst (duizenden euro’s) is echt iets voor jou, kopen?
Voor veel dienstverleners is het krachtig om online marketing strategisch te plannen in verschillende klantfases.
Als je een goed inzicht hebt in welke fase een bezoeker zich begeeft in het aankoopproces kun je informatie en CTA (Call To Action) laten aansluiten op de behoefte van dat moment voor die specifieke persoon.
Je kunt gerust aannemen dat de meeste bezoekers nog niet helemaal rijp zijn om te kopen en dat je ze eerst hartelijk moet ontvangen. (analytics zal dit aantonen of ontkrachten voor je website)
Het vonken en starten van een relatie kan op verschillende manieren via de website.
Wat kan ik bezoekers aanbieden op mijn website?
- Bied iets van waarde in ruil voor naam en e-mail en start je eigen goudmijn
- Denk eens aan het opstellen van een gratis informatieproduct zoals een casestudie of eBook van een 12-20 pagina’s met tips die je toekomstige klanten gratis wilt geven
- Een dienst die je kosteloos kunt aanbieden aan bezoekers zoals een scan of intakegesprek
- Maak het aantrekkelijk om direct actie te ondernemen: los je problemen op of voorkom je ellende voor klanten?
- Welke emotie spreek je aan: zekerheid, begrip en waardering, gezondheid, financieel voordeel, persoonlijk succes?
Wat bied ik aan mensen die willen instappen als klant met een lage drempel?
- Proefperiode
- Kennismakingsaanbod
- Garanties
Bedenk goed hoe je het proces van online nieuwe klanten werven inricht zodat je voor iedere stap een passende actie klaar hebt staan.
E-mailautomatisering, analytics, SEO, SEA en CRM tillen deze strategie voor klantfases naar een hoger en op maat gesneden niveau voor jouw specifieke bedrijf
3: Stop met al die productkenmerken en eigenschappen van diensten
Een belangrijke factor voor succesvol klanten werven is de manier waarop je bezoekers betrekt bij je bedrijf via de website.
De homepagina zou geen productbrochure moeten zijn.
In de praktijk blijkt dit helaas wel vaak het geval te zijn. Eindeloze lijsten met productkenmerken en eigenschappen van diensten zijn geen uitzondering op homepagina’s.
Welke algemene doelen wil ik bereiken met de website?
- De bezoeker niet wegjagen met lappen saaie tekst
- Snel helderheid voor de bezoeker welk voordeel te behalen valt
- Boeien en binden van bezoekers
- Eenvoudige en laagdrempelige CTA (Call To Action / vraag om actie) zodat de bezoeker gemakkelijk en ongedwongen een eerste kleine stap neemt in het aangaan van de relatie
Vergeet dus niet dat het spuien van productkenmerken en eigenschappen jou voor het bereiken van deze doelen zeker niet gaat helpen.
4: Alsof je tegen een kind praat: geen jargon
Denk nou niet dat iedereen het jargon van je vakgebied gaat begrijpen. Wat voor jou gesneden koek is en alledaagse kost, is voor een bezoeker vaak te ingewikkeld om te begrijpen of om te willen begrijpen en tijd in te steken.
Het gebruik van vage termen en ingewikkelde zinnen werkt het bereiken van je bezoekers tegen.
Natuurlijk willen we allemaal graag laten zien wat we kunnen en waar we allemaal verstand van hebben. Want het is uiteindelijk vaak een reden om met een partij in zee te gaan: verstand van zaken.
Er moet dus een balans gevonden worden in het tonen van vaardigheid en het laag houden van de drempel op de website.
Certificaten, erkenningen en lidmaatschap van brancheverenigingen kunnen juist bijdragen in het opbouwen van vertrouwen op een visuele manier zonder veel tekst.
Gebruik logo’s en afbeeldingen van deze erkenningen om in een paar seconden duidelijk te maken dat je een serieus bedrijf runt. Zo voorkom je een hoop moeilijke taal en bouw je op een toegankelijke manier aan vertrouwen.
Je kunt bezoekers die de behoefte hebben om dieper te duiken in de materie een mogelijkheid bieden door een link te plaatsen op de homepage naar een pagina met extra uitleg:
Meer weten? Lees hier verder over raketwetenschappen >>
Op deze manier kiest iemand er bewust voor om de diepte in te gaan en meer tijd te besteden op de website.
5: Niemand houdt van bureaucratie bij contactformulieren: je bent toch geen ambtenaar?
Het pad dat een bezoeker bewandelt om de eerste stap in de relatie met je bedrijf te nemen moet goed staan aangegeven en zo eenvoudig mogelijk zijn.
Toch zie je op website soms formulieren die niet onder doen voor aanvraagdocumenten van banken en overheid. Hiermee wordt de drempel hoog en zullen veel bezoekers niet eens de moeite nemen om te struikelen.
Zodra je om een actie vraagt aan een bezoeker moet het proces zo eenvoudig mogelijk zijn.
Een goed contactformulier vraagt alleen de informatie die je nodig hebt om contact op te nemen. Alle informatie die je verder nodig hebt kun je in een later stadium persoonlijk aanvullen.
Door het aantal invulvelden zo laag mogelijk te houden vergroot je de kans op succes met leads. Als de vraag om actie (CTA) helder is, dan zullen alleen de bezoekers die oprechte interesse hebben reageren.
Je hoeft met het formulier dus geen klanten te kwalificeren.
Ook met andere online conversies dan formulieren zoals: reserveringen voor restaurants en hotels moet het pad zo kort en eenvoudig mogelijk zijn.
Soms moet een bezoeker 3 keer klikken en nog een stuk scrollen voordat een start met de reservering gemaakt kan worden. Dan zijn de meeste bezoekers al lang weer gevlogen.
Telefonische oproepen zijn conversie acties die je moet automatiseren voor mobiel gebruik. Zorg ervoor dat mobiele bezoekers altijd een telefoonnummer als link gepresenteerd krijgen. Zo wordt jouw nummer bij aantikken direct gebeld.
In plaats van een http:// link gebruik je dan een tel:// link.
De URL voor Vinderz wordt dan: tel://0031-50-2112583 als tekst voor de URL (anchor tekst) gebruik ik dan 050-2112583.
Je kunt ook een telefoonlink tekst weergeven met het telefoonnummer als URL zoals: Bel nu voor persoonlijk advies.
Hou het simpel voor je bezoeker en verlaag de drempel zo ver mogelijk. Schrap alles van online formulieren wat niet 100% nodig is voor het nemen van de eerste stap.
Je zult zien dat in de meeste gevallen alleen naam, nummer en/of e-mailadres ruim voldoende is.
6: Als een bok op de haverkist met analytics of als een kip zonder kop bij het slachthuis?
Voor een strakke gebruikerservaring op je website moet je tussentijds meten.
Door te meten heb je inzicht.
Met inzicht kun je verbeteren voor meer eenvoud en conversie. Je kunt ook fouten voorkomen of opsporen en oplossen.
De volgende inzichten zijn verstandig om te verzamelen als basis:
- Aantallen bezoekers (per tijd van de dag of periode)
- Herkomst van bezoekers (zoekmachines, advertenties, links van andere sites, direct verkeer)
- Verschillende apparaten en browsers (mobiel verkeer, tablets, desktops)
- Pageviews (specifieke pagina’s en aantallen keren bekeken, duur van verblijf op de pagina, aantallen pagina’s bekeken door bezoekers, etc.)
- Bounce Rate (Het percentage bezoekers die maar 1 pagina of een deel er van bekijken)
- Gegevens voor analyse van gebruikersgedrag op de website (de volledige route die de bezoeker aflegt om tot een conversie te komen, handelingen zoals klikken op knoppen en scrollen tot het einde van de pagina)
Al deze gegevens verzamelen we met Google Analytics.
Met een op maat gemaakt visueel overzicht van prestaties van jouw belangrijkste doelen (Dashboard) blijf je op de hoogte.
De bedoeling is om de verzamelde gegevens continu in te zetten voor het doorvoeren van verbeteringen van de gebruikerservaring op de website. Conversies worden dan steeds gemakkelijker behaald.
Met meer conversie heb je de website voor je aan het werk gezet. Zo kun je de website steeds meer gaan ervaren als topverkoper (webmarketing) en niet alleen als mooie folder (webdesign).
7: Staal is sterk, bamboe is sterk en flexibel: Zen en wees bamboe zei de wijze
Het vlot nemen van beslissingen is een super eigenschap voor ondernemers. En dat geldt ook voor het vaststellen van doelstellingen voor het bedrijf op internet.
Na onderzoek en afweging kies je een richting en wordt de gekozen strategie vertaald naar taktiek en actie.
Zeker sterk gehandeld!
Alleen nu begint het pas. Het verbeteren van gebruikerservaring is geen exacte wetenschap en het behaalde resultaat hangt af van extreem veel factoren.
Je hebt zelf een grote invloed op de uitkomst van acties en doelen als je actief beheer voert en eerder genomen beslissingen durft aan te passen op basis van nieuwe inzichten.
- Sterk beslissen en flexibel vasthouden
- Aanpassen en verbeteren
- Schrappen en toevoegen
- Aannames ontkrachten of bevestigen
- Versterken wat goed gaat
- Budget verplaatsen vanuit tegenvallende segmenten en acties
Sterk en flexibel. Het leidt tot meer succes voor jouw specifieke bedrijf. Groei en verbetering vanuit je eigen identiteit en vanuit je eigen kracht.
Zo hoef je nooit mee te lopen met de massa en ontloop je met een wijde boog de valkuil van kopieergedrag.
Conclusie
We zijn alweer bij de conclusie van de 7 tips voor een strakke gebruikerservaring op je website aangekomen. Je leest dit dus ik mag aannemen dat je serieus bezig bent met het online succes van je bedrijf. Complimenten!
Gebruikerservaring is de sleutel tot meer succes voor veel websites van bedrijven.
Een groot deel van optimalisatie bestaat uit het begrijpen van klanten en gedrag om ervoor te zorgen dat bezoekers persoonlijk worden aangesproken en gemotiveerd.
We brengen met de juiste strategie vraag en aanbod zo goed mogelijk bij elkaar samen. Dit biedt voordeel voor bezoekers en voor je bedrijf. Een echte win-win dus.
- Stel SMARTER doelen
- Beheers de kunst van het weglaten
- Vraag om actie
- Houd de drempel laag voor nieuwe klanten
- Meten = weten = verbeteren = succes = herhaal
- Van webdesign naar webmarketing prioriteit: gebruikerservaring en conversie als belangrijkste factoren voor de website
Is dit artikel ook interessant voor je netwerk? Druk dan als een bezetene op alle Social Media knoppen.
Bedankt en succes!
Erg handige tips! Mijn website zag er wat rommelig uit, maar dat is nu helemaal goedgekomen!
Groet Steven