november 25

4 Social Media Bedrijfsprofielen in Simpele Stappen

De waarde van Social Media profielen voor bedrijven is onderwerp van discussie. Houdt Google nou wel of niet rekening met het aantal Likes op Facebook voor de positie van bedrijven in zoekresultaten. Likes zijn te koop, net zoals andere factoren ook te beïnvloeden zijn met geld of manipulatie. Dit is de reden dat je je voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) niet blind moet staren op deze factoren van Social Media.

Wat je wel kunt verwachten is naamsbekendheid voor je bedrijf en meer verkeer naar je website.

De titel van dit artikel is helder, maar als je van te voren weet dat je de profielen niet met enige regelmaat gaat aanvullen en bijhouden kun je het beter niet doen. Profielen waar maanden lang geen leven in zit. Je kunt je voorstellen dat bezoekers dan gaan twijfelen of het bedrijf nog wel bestaat. Terwijl je natuurlijk nog steeds de sterren van de hemel aan het knallen bent met de business.

Social Media strategie klinkt voor de meeste kleine bedrijven misschien wat zwaar. Regelmatig updaten en het vers houden van profielen kan al voldoende zijn voor een mooie kans op meer betrokkenheid bij je bedrijf.

Nu weet je wat je kunt verwachten, laten we de stappen doorlopen voor Twitter, Google+, LinkedIn en Facebook:

Jouw bedrijf op Twitter

Twitter stelt je in staat om op een heldere manier met je ideale klanten in contact te komen. Ideale klanten die al klant zijn of nog moeten worden kun je voorzien van nieuws en tips. Tweeten voorkomt wollige taal. Je wordt als schrijver gedwongen om de boodschap in 140 tekens te brengen. Geloof me, als je er aan begint merk je hoe lastig het is om korte berichten te schrijven. Tweets helpen jou en de lezer om snel tot de kern van informatie te komen. Je wordt er snel beter in en het helpt je ook nog eens van wollige taal af.

Super handig deze oefening in vaardigheid van het weglaten. Dit komt zeker goed van pas in andere promoties!

Begin met inschrijven.

1: Twitter Naam en Gebruikersnaam met @

Je kiest een @gebruikersnaam voor je bedrijf van maximaal 15 tekens. De dik gedrukte naam mag iets  anders zijn dan de @gebruikersnaam.

2: Profielfoto

Maak een afbeelding van je logo of een deel van je logo in het volgende formaat: 400 x 400 pixels. Hier worden geen GIF animaties toegestaan dus maak een afbeelding in het formaat: JPG, PNG of GIF zonder animatie.

3: Over je bedrijf op Twitter

Ook hier heb je weer beperkte ruimte om van je te laten horen. Wat doe je en wie heeft er voordeel bij. Je hebt 160 tekens om dit te schrijven. Zoekmachines zullen deze tekst ook vaak gebruiken in resultaten als er wordt gezocht naar een bedrijf. Je kunt hier # hashtekens gebruiken en je URL in verwerken zodat je het bereik vergroot. Vergeet dit niet, want het is een mooie kans voor wat extra bezoek aan je website.

4: Afbeelding in de kop

Deze afbeelding is 1500 x 500 pixels. Je kunt hier van alles mee ter promotie van je bedrijf, diensten en producten. Je kunt hier ook een menselijke draai aan geven en een foto van je medewerkers plaatsen of een foto van een “opdracht in uitvoering” bijvoorbeeld.

5: Een vaste Tweet bovenaan jouw pagina

Je selecteert een van je Tweets (via opties in de Tweet zelf) om bovenaan te blijven. Ook als je nieuwe Tweets plaatst zal dit bericht als eerste zichtbaar zijn. Dit kun je dus goed benutten voor promoties, evenementen of nieuwsberichten die je onder de aandacht wilt brengen.

Lees hier meer over het gebruik van #Hashtags

Google Plus bedrijfsprofiel

1: Zorg ervoor dat je bent ingeschreven bij “Google Mijn Bedrijf”

Google+ of plus is voor bedrijven een onderdeel van “Google Mijn Bedrijf” je kunt je als bedrijf gratis laten weergeven in zoekresultaten met dit profiel. Dus als je nog geen Mijn Bedrijf profiel hebt aangemaakt kun je dat eerst even doen. Als je meerdere vestigingen hebt is het echt een must om voor iedere locatie een apart Mijn Bedrijf profiel aan te maken. Dit heeft te maken met de lokale functie van de profielen zoals Google deze toont in de zoekresultaten.

2: Google plus bedrijfspagina

Nu heb je automatisch toegang tot een Google Plus pagina voor je bedrijf.

  • Je kunt je profiel inrichten door het type bedrijf aan te geven: fysieke locatie, servicegebied of merk (zonder locatiegegevens en openingstijden).
  • Voeg foto’s toe om meer op te vallen en aan te spreken

Logo afbeelding voor Google+: 250 x 250 pixels

Afbeelding Google+ banner: 1080 x 608 pixels

  • Controleer alle informatie over je bedrijf grondig op juistheid
  • Gebruik relevante zoekwoorden in de omschrijving van je bedrijf, maar ga niet schrijven voor Google. Schrijf tekst gericht op je ideale klanten.
  • Maak een speciale URL aan voor het bedrijfsprofiel zodat je ook hier een gemakkelijke ingang maakt voor ideale klanten. Dit ziet er dan zo uit: google.com/+JouwBedrijfNl en is beter dan een URL met allemaal cijfers en tekens. Eenmaal gekozen kun je deze specifieke URL niet meer wijzigen.

3: Volgen, Collecties en Community’s

Contact maken kan op verschillende manieren. Je kunt bedrijven en personen volgen zodat updates van voor jou beschikbaar worden. Collecties geven jouw voorkeuren en interesses aan die je openbaar kunt maken zodat mensen dit kunnen volgen. Jij blijft hiermee de beheerder van de collectie en bepaalt wat hier staat. Met een community ben je vaak met een groep anderen verantwoordelijk voor de inhoud van onderwerp of gezamenlijke interesse.

Adverteren met Google gaat via Adwords.

LinkedIn bedrijfsprofiel aanmaken

Ik ga er vanuit dat je een persoonlijk LinkedIn profiel hebt. Een profiel aanmaken voor je bedrijf biedt een aantal goede mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld nieuwsberichten plaatsen, vacatures plaatsen en producten en diensten onder de aandacht brengen. LinkedIn biedt jou ook de mogelijkheid om te adverteren en om nieuwsberichten onder de aandacht te brengen van een specifieke doelgroep in aanvulling op je bestaande netwerk.

1: Bedrijf aanmelden op LinkedIn

Je logt in met je persoonlijke account en selecteert in het menu > interesses > Bedrijven en kiest vervolgens voor Bedrijfspagina maken of je volgt deze link.

Je kunt medewerkers toevoegen die ook rechten krijgen om nieuwsberichten en updates te plaatsen op de pagina. Daarvoor moet je wel een LinkedIn connectie hebben met deze medewerkers. Vervolgens geef je alle details op voor je bedrijf zoals branche en aantal medewerkers.

2: Toevoegen van afbeeldingen

Het toevoegen van een afbeelding en logo geeft meer beleving aan de LinkedIn bedrijfspagina dus vergeet dat vooral niet meteen te doen bij het aanmaken.

Logo afbeelding voor LinkedIn: 100 x 60 pixels

Afbeelding banner: 646 x 222 pixels

Vervolgens voeg je een beschrijving van je bedrijf en diensten toe. Als je lid bent van groepen, dan kun je deze ook meteen even koppelen aan de bedrijfspagina.

3: Analyseren en promoten

Op de pagina “statistieken” kun je statistieken over: updates, bereik, bezoekers en aantal volgers zien. Op deze manier kun je in de gaten houden welke informatie goed bekeken wordt en ontdekken waar jouw ideale klanten gelukkig van worden.

Voor het promoten van berichten en updates heeft LinkedIn een aparte tool: Campagnebeheer. Met Campagnebeheer kun je je eigen nieuwsberichten en updates promoten en je kunt tekstadvertenties maken met een “call to action” voor promotie bij gebruikers.

Met Campagnebeheer kun je ook direct een ideale klant persoonlijk aanschrijven op LinkedIn terwijl je nog geen connectie hebt met deze persoon. Dit kan via de optie “inMail”

Voor het bijhouden van conversies en ROI op je website die voortkomen uit deze advertenties kun je gebruik maken van de speciale “LinkedIn Insight Tag”.

Bedrijf op Facebook aanmelden

Natuurlijk kennen we Facebook voor persoonlijke profielen. Er zijn in Nederland 9.6 miljoen gebruikers en dat is ook meteen de reden dat het interessant kan zijn voor jouw bedrijf om een profiel aan te maken. Het is goed mogelijk dat jouw ideale klanten actief zijn en Facebook biedt bedrijven slimme opties om gericht te promoten. En als je dacht dat er alleen kinderen op Facebook rondhangen dan heb je het mis: de gebruikersgroep onder de 18 jaar is slechts 5.4% aldus Facebook zelf.

1: Aanmelden van je bedrijf op Facebook

Log in met je persoonlijke account of maak er eentje aan. Kies vervolgens je bedrijfstype om te beginnen op deze pagina.

Voor de meeste lezers van dit Blog zal de keuze gaan naar “Lokaal Bedrijf”.

2: Kies de juiste naam en vul gegevens in

Nu kies je de bedrijfsnaam. Zorg ervoor dat je dit op juistheid controleert want wijzigen gaat moeilijk. Geef een omschrijving van wat je doet en kies een unieke en omschrijvende URL zodat mensen jouw bedrijf gemakkelijker kunnen vinden.

3: Profielfoto = Logo

Voor de foto die je toevoegt aan het profiel gebruik je het bedrijfslogo. Je kunt hier ook een foto plaatsen maar het logo is op deze bedrijfspagina het meest voor de hand liggend.

Logo afbeelding voor LinkedIn: 180 x 180 pixels

Omslagfoto als banner bovenaan de pagina: 851 x 315 pixels

4: Afronden, Aanvullen en Liken

Je wordt meteen gevraagd om te gaan adverteren met Facebook. Dit kun je voor nu beter even onthouden en eerst zorgen voor inhoud op het profiel.

Zodra de pagina klaar is kun je naar het menu instellingen om 1001 dingen aan te passen als je daar behoefte aan hebt. Je kunt bijvoorbeeld het sjabloon van de pagina wijzigen voor een ander uiterlijk wat beter past bij jouw bedrijf.

Nu kun je jouw bekenden uitnodigen om je pagina te gaan liken zodat er alvast wat activiteit komt op de pagina.


Tags


You may also like

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Goed artikel, welk van de vier profielen is het belangrijkst? En welke het minst belangrijk? Dan weet ik waar ik wat meer energie in moet steken en waarin wat minder.

    Met vriendelijke groet, Mark

    1. Hoi Mark,

      Leuk om te horen dat je het artikel goed vindt. Ik hoop dat je er iets uit kan halen om het succes van je bedrijf te versterken.

      Waar jij prioriteit aan geeft kan ik niet voor je bepalen. Advies is om uit te gaan van de doelen die je hebt gesteld of gaat stellen voor je bedrijf. Vervolgens kun je de beste strategie (ook social media) en invulling kiezen om deze doelen te behalen. Wil je naamsbekendheid, betrokkenheid, leads, meer conversie, meer bezoekers, meer verkopen?

      Algemeen is Facebook gericht op particulieren en je versterkt je merk met visueel materiaal zoals foto’s en filmpjes (minder geschikt voor leadgeneratie).

      Google+ is minder populair maar met een bedrijfsprofiel bereik je particulieren en bedrijven in verschillende communities.

      Twitter is een perfect platform om te laten zien dat je verstand van zaken hebt door het delen van interessante inzichten en artikelen over jouw vakgebied en specialisme.

      LinkedIn kun je gebruiken om in contact te komen met ondernemers of andere beslissers van bedrijven die je als klant zou willen hebben (ook als je deze personen nog niet in jouw eigen netwerk hebt). Zodoende kun je een relatie opbouwen en gericht waarde toevoegen met je oplossingen. Op LinkedIn kun je ook artikelen delen op je bedrijfspagina. Je zou wat terughoudend moeten zijn met hele commerciële uitingen op LinkedIn, dat wordt door de community niet goed ontvangen.

      Als je verder hulp nodig hebt met het opzetten van een plan met doelstellingen en strategie kun je mij dit altijd laten weten.

      Succes!
      Erik

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!